#Pakdemacht - SP Verkiezingsprogramma 2017 / Vervoer
17. Een bereikbaar land en betaalbaar vervoer
Hoe voorkomen we dat we allemaal tegelijk gaan rijden over hetzelfde stuk asfalt? Waarom lukt het maar niet om het openbaar vervoer een echt alternatief te laten zijn voor de auto? Hoe zorgen we ervoor dat autorijden schoner wordt, maar toch betaalbaar blijft?
Standpunten
-
Minder concurrentie en meer samenwerking.
We gaan investeren in meer en betaalbaar openbaar vervoer (OV), in de stad en op het platteland. We willen minder concurrentie en meer samenwerking op het spoor. NS en ProRail worden één overheidsbedrijf, op die manier kan de samenwerking worden versterkt. Op termijn willen we al het OV in overheidshanden. Vervoersbedrijven op het spoor, in het busvervoer en het taxivervoer gaan beter samenwerken om reizen ‘van deur tot deur’ te plannen en het OV een aantrekkelijker alternatief te maken voor de auto. -
We voeren gratis openbaar stads- en streekvervoer in voor 65-plussers (Gratis bus voor 65+). Hiermee bevorderen we de mobiliteit en de sociale contacten van ouderen. Mensen met een beperking moeten zoveel mogelijk zelfstandig gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Stations en treinen en andere vormen van openbaar vervoer gaan we hiervoor beter inrichten.
-
We maken het openbaar vervoer (OV) schoner en veiliger. Bij aanschaf van nieuw materieel kiest NS voor één klasse, waarbij hoge eisen worden gesteld aan rust en ruimte. Alle onbewaakte spoorwegovergangen worden voorzien van signalering en spoorbomen. Overlast en agressie worden harder aangepakt. Het uitvoerend personeel krijgt goede weerbaarheidstrainingen. Bussen rijden zoveel mogelijk zonder cash geld aan boord. We willen dat de OV-chipkaart zo gebruiksvriendelijk mogelijk wordt, zonder in- en uitchecken bij overstappen. Het OV is een taak voor professionals, de inzet van vrijwilligers als vervanging voor reguliere buslijnen wijzen we af.
-
We verduurzamen de luchtvaart, door technische verbeteringen en door het aantal vluchten te beperken. We zetten in op snelle en betaalbare treinverbindingen vanuit Nederland, ter vervanging van korte vluchten vanaf Schiphol en regionale luchthavens. Het gebruik van minder vervuilende brandstoffen wordt bevorderd en het gebruik van oude vliegtuigen die veel overlast veroorzaken wordt extra belast.
-
Schiphol blijft in overheidshanden. We versterken de positie van KLM en Transavia, oneerlijke concurrentie door luchtvaartmaatschappijen die oneigenlijke staatssteun ontvangen of die hun personeel uitbuiten of onderbetalen leggen we aan banden.
-
Bij investeringen voor goederenvervoer kiezen we voor een maximale inzet van de binnenvaart, omdat dit het minst belastend is voor het milieu. We investeren in het verduurzamen van de binnenvaartvloot en zorgen ervoor dat jongeren weer een toekomst hebben in deze sector. Goederenvervoer over spoor door binnensteden en dorpskernen moet worden beperkt en altijd voldoen aan de normen van veiligheid, trilling en geluid.
-
We maken de komende periode een begin met het betalen van bezit naar het betalen voor gebruik van de auto. We kijken daarbij nauwkeurig naar alle voor- en nadelen voor alle delen van het land en elke soort van weggebruiker.
-
We stellen ons tot doel in 2035 volledig emissievrij te rijden. Dit doen we door de overstap naar volledig (duurzaam opgewekt) elektrisch rijden te stimuleren, met fiscale maatregelen, voldoende oplaadpunten en goede informatie aan de autobezitter over de voordelen.
-
De maximumsnelheid op snelwegen willen we meer dynamisch regelen, waardoor de doorstroom verbetert en de uitstoot afneemt. Dit houdt in dat de maximumsnelheid wordt aangepast aan de hoeveelheid verkeer en wordt aangegeven op de matrixborden
-
Veiligheid in de auto begint bij het aanleren van veilig rijgedrag. De rijschoolbranche gaan we verbeteren: voor beunhazen is geen plaats meer en aan gesjoemel met examens maken we een einde. We zetten in op het verder terugdringen van doden en gewonden in het verkeer. Hierbij hebben we extra oog voor kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en motorrijders. Onverantwoord gedrag in het verkeer wordt harder aangepakt, met de mogelijkheid tot invordering van het rijbewijs of het voertuig.
-
Naar buitenlands voorbeeld stellen we voor om steden de mogelijkheid te bieden om de meest vervuilende soorten wegverkeer te weren. Om de verkeersdruk in de stadscentra te verminderen zetten we in op goede en gratis P+R-voorzieningen rondom de grote steden, met betaalbaar, schoon en frequent openbaar vervoer. We maken de fiets tot een volwaardig vervoermiddel in het verkeer, onder meer door meer ruimte voor de fiets in de trein. Landelijke en regionale fietsroutes moeten van goede kwaliteit zijn.
-
De tolheffing in de Westerscheldetunnel schaffen we af.
Lees meer
- Voorwoord
- Pak de macht
- Van marktwerking naar samenwerking in de zorg
- Investeren in loon, werk en ondernemen
- Eerlijk delen en eerlijk betalen
- Betaalbaar wonen in een leefbare buurt
- De kleine klassenstrijd voor beter onderwijs
- Niet langs elkaar heen, maar samen leven
- Meer veiligheid en meer agenten in de wijk
- Toegankelijk recht zonder klassenjustitie
- Onze jeugd, onze toekomst
- Kunst en cultuur voor iedereen
- Een veilig en vrij internet
- Voor heel Nederland
- Meeprofiteren van duurzame energie
- Van bio-industrie naar duurzame landbouw
- Een schoon milieu en een gezonde omgeving
- Een bereikbaar land en betaalbaar vervoer
- Geen Brusselse dwang, maar samenwerken in Europa
- Mensen in nood helpen, migratiestromen voorkomen
- Van interventiepolitiek naar vredeshandhaving
Pak de macht! Stem woensdag 15 maart SP
- Voorwoord
- Pak de macht
- Van marktwerking naar samenwerking in de zorg
- Investeren in loon, werk en ondernemen
- Eerlijk delen en eerlijk betalen
- Betaalbaar wonen in een leefbare buurt
- De kleine klassenstrijd voor beter onderwijs
- Niet langs elkaar heen, maar samen leven
- Meer veiligheid en meer agenten in de wijk
- Toegankelijk recht zonder klassenjustitie
- Onze jeugd, onze toekomst
- Kunst en cultuur voor iedereen
- Een veilig en vrij internet
- Voor heel Nederland
- Meeprofiteren van duurzame energie
- Van bio-industrie naar duurzame landbouw
- Een schoon milieu en een gezonde omgeving
- Een bereikbaar land en betaalbaar vervoer
- Geen Brusselse dwang, maar samenwerken in Europa
- Mensen in nood helpen, migratiestromen voorkomen
- Van interventiepolitiek naar vredeshandhaving